Étkezési pszichológia, receptek, rövid történetek - szép, színes fotókkal és ajánlókkal fűszerezve

Pszichológia a turmixgépben

Pszichológia a turmixgépben

Paleo vs stresszmentes mindenevő

Avagy a jelenlegi étkezési filozófiám és az idevezető út állomásai

2018. február 15. - Paleonita

Ebben a posztban elolvashatjátok, hogy hogyan lettem először fanatikus, majd kevésbé elszánt paleósból stresszmentes mindenevő, testi-szellemi táplálkozást és dinamikus étkezési pszichológiát tanuló és gyakorló, 2 gyermekes édesanya.

img_4310.jpg

A paleo kezdet

2010-ben ismerkedtem meg a paleolit táplálkozással. Egy őszi, Steinberger levekkel történő, 5 napos méregtelenítő kúra után vágtam bele fanatikus módon. Ez azt jelentette, hogy a szalonnát, kolbászt, lilahagymát és tepertőt kenyér nélkül, a kávét tej és cukor nélkül (némi tömeg gyártott növényi tejjel: először zabtej, majd kókusztej, majd mandulatej, és a többi szokásos tej alternatíva), a sütiket maglisztekből és darált magokból, a főtt ételeket pedig mindenféle gabona, tejtermék, cukor és hüvelyes nélkül ettem, ittam. A vendégségekben, céges partikon, a szüleimnél otthon és barátoknál vadul tiltakoztam minden hagyományos falat ellen és kiselőadást tartottam a káros, paleoban nem megengedett összetevőkről. A hatása nem maradt el, lelkileg és érzelmileg teljes elszigetelődés, felszínessé vált kapcsolatok, savanyú szájízzel történő elköszönések és csakazértis csinálom hozzáállás. Ezt hívom fanatikusnak, nem igazán egészséges, nem ajánlom senkinek. 

Ettől függetlenül azért én köszönöm, jól voltam. Sőt! Szendi Gábornak anno el is küldtem a paleo táplálkozásra váltás után tapasztalt sikereimet, és ő fel is tette a gyógyulás történetei közé. Alább olvashatjátok, mert kimásoltam az oldaláról utólagos engedelmével, hogy ne kelljen keresgélni, ha valakit érdekel.

A mai napig örömmel olvasom vissza minden egyes sorát, hiszen ez az akkori valóságom, amire büszke vagyok még mindig. A táplálkozás életrajzom egyik legfontosabb állomása volt.

 https://www.tenyek-tevhitek.hu/paleolit-gyogyulas.htm

A következő címen található az én gyógyulástörténetem:

"Régebben úgy gondoltam, hogy ezek a fenti kellemetlenségek a 30-as korosztály természetes velejárói"

Szeretnék röviden beszámolni azokról a pozitív hatásokról, amelyek nagy részét már 3 héttel a Paleo étrendre való váltásom után tapasztaltam ( 2010. szeptember), és a javulás azóta is csak fokozódik minden területen.

 A következő kellemetlen érzések és tünetek teljesen elmúltak:

  • hirtelen fellépő éhségérzet
  • megmagyarázhatatlan fáradtság, levertség ...mind a BKV-n utazás közben, mind pedig a délutáni, esti órákban
  • gyomorégés egyes étkezések után, savas szájíz...
  • bőrviszketés
  • mitesszerek termelődése
  • rossz szájíz
  • ízületek hirtelen megfájdulása egyes fizikai aktivitásokkor (pl. fél perc guggolástól égő érzést éreztem a lábaimban, térdemben, stb)
  • migrén szerű fejfájás, ami kb. fél óra alatt már egy kínzó, sugárzó, lüktető fájássá fajult
  • végtagok zsibbadása (az irodában általában már délelőtt 11 körül jelentkezett egy bizonyos "vádli zsibbadás". Olyan érzés volt, mintha ólmot tettek volna a két vádlimba. Azt gondoltam, hogy biztos az ülőmunka...a légkondi..stb. hát ez is elmúlt! )
  • édesség utáni vágy
  • rossz közérzet
  • puffadás, hasi diszkomfort érzések
  • borús gondolatok
  • menstruációs görcsök, "előjelek", kellemetlenségek.
  • rendszertelen vagy 1-2 hónapra kimaradt ciklus

Ezek mind elmúltak. Nyomuk sincsen. Emellett 38 -as konfekció méretről visszaállhattam a 36-osra (utoljára 10 éve volt ez a méretem, 21 éves koromban)

Bizonyára még sorolhatnám, de szerintem ez mind magáért beszél.

Régebben úgy gondoltam, hogy ezek a fenti kellemetlenségek a 30-as korosztály természetes velejárói. Mekkorát tévedtem!!!

Mindenkinek azt kívánom, hogy tapasztalja meg a Paleo étrend gyógyító hatásait, és az érzést, hogy tele van energiával, ötletekkel és pozitív gondolatokkal.

Anita

407098_3171487054469_1760040549_n.jpg

***

Ez volt Gábornak írt levelem az akkori tapasztalataimmal. Tényleg inspirált a sok pozitív hatás és teljes gőzzel folytattam a paleót. Pár hét után, amikor egyszer "mellé ettem" egy nagy karéj vajas kenyeret, elég rosszul lettem, ma már tudom, hogy az a stressz, bűntudat és szorongás, ami egy étrendi szabály "megszegésekor" a legtöbb ember fejében szól, sokkal nagyobb kárt okoz, mint maga a "tiltott falat". 

Paleo csúcspont

Teltek a hetek, hónapok megismerkedtem sok kedves paleóssal, akik támogattak és segítségükkel főzősulikban, rendezvényeken és újság szerkesztésben is részt vettem, dolgoztam. Ezekre a mai napig jó érzéssel gondolok vissza, hiszen egy szuper közösség tagjaként én is különlegesnek érezhettem magam. (Paleorszag, Paleofutár, Paleo Konyha Magazin).

Az első várandósságom utolsó hónapjáig tartottam azt a paleót, amit én 80-20 as rendszernek hívok. Ez azt jelenti, hogy 80%-ban tartottam magam az étrendi ajánlásokhoz, 20%-ban pedig eltértem tőlük, mert nem akartam már nemet mondani otthon, a házi finomságokra, továbbá nem akartam kimaradni nyaralások, összejövetelek és egyéb események alkalmával az egyébként számomra kedvenc vagy kedves falatokból. Ezeket sajnos szinte mindig lelkifurdalás és önmarcangolás követte, amit ma már tudok, hogy milyen mérgező az egész testre nézve.

A következő 2 fotóalbum betekintést nyújt azokba az időkbe, amikor paleós és hagyományos ételeket készítettem. A fotók között van néhány a Mezei Elmira vezette paleo főzőiskolás élményekről is, illetve amikor a TV2 Magellán műsorába készítettek velem egy pár perces felvételt, miközben Elmira egyik receptje alapján készítettem el egy mai napig nagy kedvenc ételt.

https://www.facebook.com/anieta.anita.1/media_set?set=a.1391210748674.2056316.1484289517&type=3

https://www.facebook.com/anieta.anita.1/media_set?set=a.2090763197048.2133058.1484289517&type=3

Szuper emlékek.

404346_3083079244329_1993849500_n.jpg

Már nem a paleo-n a fókusz

Aztán megérkezett első kislányom, Lili (2012. december). A szülés előtti hetekben már nem tudtam tartani a paleót, olyan stresszes lett a vége, hogy kizárólag a hagyományos pékárukkal készült ételek mentek le a torkomon. Stresszes alatt azt értem, hogy nem az eredeti terveim és elvárásaim szerint alakult a szülés kezdete, és bár a vége happyend lett, szétszorongtam magam közben. 

Ekkor kezdődött meg egy komoly metamorfózis a táplálkozásomhoz, önmagamhoz, az életemhez és a szeretteimhez fűződő viszonyomban.

Kezdtem rájönni, hogy milyen pusztítást végeztem az életemben a folyamatos kontroll mániámmal. Mindent irányítani akartam és mint aki meg akarja markolni a csapból folyó vizet, végül az ujjaim között kifolyt mindig a víz. 

Ideje volt váltani...ideje volt elkezdeni hinni és bízni benne, hogy mindig minden úgy történik, ahogy a fejlődésünk szempontjából nekünk a legjobb (persze néha tud fájni, de hát ez van.)

2 évvel a szülés után kiderült, hogy Hashimoto pajzsmirigy gyulladásom van és azonnal sokkot kaptam. Másnaptól tej, cukor és gluténmentes étrendre váltottam, akkor még nem tudtam, hogy nem ez a megoldás. De hát a fanatizmus, ugye... nem is volt hatékony, elég hamar feladtam. A szoptatást, az éjszakai alvás hiány miatt fellépő süti és szénhidrát éhség csillapítását és egy békésebb, családi harmónia megteremtését választottam. Már akkor éreztem, hogy a paleo nem lesz az utam ebben a nehezebb időszakban.

A csoda

Megint eltelt 2 év, elkezdtem dolgozni és hamarosan újabb csoda költözött be az életünkbe és a hasamba: Anna. Akkortájt kezdtem ismerkedni az étkezési pszichológiával és azonnal éreztem, hogy ez egy olyan állomás lesz az életemben, amely egy teljesen új ösvényt nyit meg előttem, és bizony nem tévedtem.

Idén májusban lesz 2 éve, hogy elindítottam a blogomat, mert amiket tanultam, olvastam és saját bőrömön tapasztaltam, úgy éreztem, hogy meg kell osztanom másokkal is.

Ekkor kezdődött el az új életem

36 éves koromig vártam erre a pillanatra, az újjászületésemre, amit egyébként megalapozott egy olyan szellemi tudományokkal foglalkozó iskola is, amelyet 2010-2012 között jártam ki. Lélekgyógyászat, szellemi tanítások, öngyógyítás. Enélkül talán észre sem vettem volna az újabb állomást és lehet, hogy tovább robogok egy rohanó világ expressz vonalán.

Szédületes volt, amikor megtapasztaltam pl. a lassú evés csodáját, amikor sikerült nyugodtan, élvezettel és bűntudat nélkül a kedvenc ételeimet enni. Fantasztikus volt ráébredni a testem visszajelzései alapján, hogy mely ételeket jobb kihagyni az étrendemből (pl. hüvelyesek, gyenge minőségű tejtermékek, ipari tejpótló növényi tejek, mesterséges édesítőszerek, xilitet beleértve, és a többi), és hihetetlen volt látni, ahogy a testem átalakul, még 2 szülés után is, és pontosan azzá válik, amilyen testre szükségem van az életfeladatom elvégzéséhez.

A blogomon majdnem minden egyes írás visszaadja azt az érzést, amit jelent nekem az új iskola, az a sok új ismeret és tudomány, amivel megkönnyítettem a saját, így a családom és barátaim életét is.

Mégis egy kis paleo

Búcsút mondtam-e a paleo-nak? Dehogy tettem. Amikor főzök, javarészt paleo ételeket készítek: hús-zöldség, főzelék, leves, tojásos, avokádós ételek...főleg, ha csak magamnak és a vendégeimnek főzök.

Amiben mégis eltérünk a hardcore paleo étrendet követőktől, az az, hogy nem szorongok és nem stresszelek, amikor totál mást eszünk és azt maximálisan élvezzük is. A lassú evésen, az elérhető legjobb minőségen és a nyugodt evésen van a hangsúly.

Sokat kell még tanulnom, tapasztalnom, és ebben nagyon sokat segít, hogy ismerem a célom, az életfeladatom, és rengeteg támogatást kapok a szeretteimtől, barátaimtól, olvasóimtól.

Stresszmentes mindenevő

A stresszmentes mindenevő egy olyan személy, aki adott helyen és időben, az elérhető legjobb minőségű ételt, lehetőleg lassan, nyugodtan, élvezettel fogyasztja el, miközben nem mérgezi a falatokat a bűntudat, lelkifurdalás és ítélkezés lehúzó energiáival. Érzi, hogy nem csak kajál, hanem táplálkozik és hálás érte, hogy az ÉTEL táplálja a testét, az atmoszféra és társaság táplálja a lelkét, szellemét, és cserébe az ÉLETét, a kapcsolatait és a szeretteit táplálja az étkezésből nyert energiával.

img_4169_1.jpg

Fotók: Somogyi Anita

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://etkezestudat.blog.hu/api/trackback/id/tr4913672766

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása