Étkezési pszichológia, receptek, rövid történetek - szép, színes fotókkal és ajánlókkal fűszerezve

Pszichológia a turmixgépben

Tippek és gyakorlatok- IV. rész - A TUDATOSSÁG

2018. január 31. - Paleonita

Az előző posztban a tudatosság étkezésre, étvágyra és anyagcserére gyakorolt hatását és fontos szerepét fejtettem ki. Most pedig jöjjön a szokásos, a témához kapcsolódó gyakorlati tippek és feladatok átnézése.

unnamed_10.jpg

Előző poszt linkje:

http://etkezestudat.blog.hu/2017/07/25/a_8_univerzalis_anyagcsere_fokozo_4_resz_885

A kísérleti időszakban (1-2 hét) a tudatosság és a jelenlét által hozzáférésed lesz ahhoz a belső bölcsességedhez (bél-agy), amely segít eldönteni és megítélni, hogy mit egyél és milyen mennyiségben.

Vágjunk is bele!

***

Éberség az asztalnál

Ez lesz az első és legfontosabb feladatod: gyakorolni a jelenlétet, amikor leülsz az asztalhoz enni. Figyeld meg az ételed. Kóstold meg, ízlelgesd, és miközben érzed, hogy táplál, figyeld az állagát, a színét, de ugyanakkor az ételen kívül élvezd a társaságot, az atmoszférát is, akikkel és ahol étkezel. A beszélgetést, az egész életérzést. (amennyiben nem egyedül ülsz le enni.) 

Ha azon kapod magad, hogy múltbéli eseményeket emésztgetsz, vagy esetleg Fantáziaországba kalandoznak a gondolataid, akkor egyszerűen csak térj vissza a Földre és merülj el az ételedben. Vedd észre, amikor automata üzemmódba kapcsolsz evés közben és csak szimplán emlékeztesd magad, hogy ideje felébredni. 

Ahhoz, hogy maximálisan kielégítsük a CPDR szükségletünket (ld. előző poszt, link fentebb), a jelenlét elengedhetetlen. Ha egyébként TV-zni vagy olvasni szoktál étkezés közben, akkor arra kérlek, hogy tarts most egy "média mentes diétát" és figyeld meg a különbséget a testedben.

Hasznos lehet a kísérleti héten, ha felteszed magadnak időnként a következő kérdéseket:

"Mi az a dolog, amiért nem akarnék tudatában lenni az étkezésemnek?"

"Mi az, ami azt eredményezné, hogy elveszítsem a tudatosságomat evés közben?"

Néha azért történik meg a "kicsekkolás", mert a valóság elől, esetleg egy kellemetlen érzés, kényelmetlen helyzet elől menekülünk. Ugyanakkor sokunk esetében pusztán egy szokásról van szó, amit az évek, évtizedek alatt szedtünk fel magunkra egy olyan kultúrában, amely szerelmi kapcsolatban van a tempóval.

A gyorsasággal.

A rohanással.

A sebességgel.

A multifunkciós üzemmóddal.

Jó eséllyel, az egy hetes kísérleti időszak után egy új szokásod fog kialakulni és sokkal természetesebben fog működni, hogy emlékeztesd magad, amikor éber állapotba kéne kapcsolni.

***

img_3883.jpg

"Leltározz" a belső bölcsességed segítségével

Melyek azok az ételek, amelyek jól működnek számunkra és milyen ételeket nem tolerál a szervezetünk?

Az évek során mindezekről összegyűjtöttünk egy szép adag információt, amit a testünk (és az agyunk illetve az ún. második agyunk vagy más néven bél-agy = ENS (Enteric Nervous System) tárol. Ideje hozzáférést kérni, mégpedig úgy, hogy összeírjuk ezeket az ételeket egy füzetbe vagy naplóba. Ülj le, teremts magadnak pár perc csendet és nyugalmat, és mély légzésekkel tedd fel a kérdést, hogy melyek azok az ételek és élelmiszerek, alapanyagok, amelyeket előnyben részesítesz, mert tudod, hogy jól működnek a számodra. Mindeközben lélegezz mélyen a hasi területbe és bízz a belső bölcsességedben.

Először fura, ám nagyon izgalmas gyakorlat lesz, de kérlek folytasd.

Légy kíváncsi és figyelj.

Higgy a belső hangnak, akár az egész eddigi életed tapasztalatából fog szólni hozzád.

Ha kész a lista, olvasd át, van-e valami szembetűnő, nyertél-e bepillantást egy addig fel nem fedezett területre önmagadat vagy az anyagcserédet tekintve?

Bármilyen meghatározott igazság vagy tény a testeddel kapcsolatban, amire gyakrabban kéne magad emlékeztetni?

És mi van akkor, ha azt a választ kapom, hogy egy rakás csokit kér a testem?

Ilyen esetekben esetleg nem árt felülbírálnod a gyanús instrukciókat és próbáld eldönteni, hogy valójában melyik agy beszélt hozzád. Vagy csak egyszerűen engedj neki és jegyezd fel a tapasztalataidat.

Megpróbálni és hibázni: így működik az evolúció.

Legyél felelősségteljes és tanulj meg bízni önmagadban.

Személyes erő = Metabolikus erő.

img_3743.jpg

Ne feledd, egy olyan kapcsolódást fogsz ezzel a gyakorlattal megtanulni, ami a legtöbbünk számára szokatlan. Mint amikor egy idegen nyelvet tanulsz. Úgy fogd fel, mint egy életen át tartó gyakorlás.

Az eredmény pedig igazán felemelő:

Nem fog számítani, hogy az egyes szakemberek mit mondanak majd, és hogy az időnként egymásnak teljesen ellentmondó ajánlások esetleg zűrzavart keltenek, mivel a második agyad, a belső bölcsességed válik a fő tanácsadóddá. 

Akár fordítva is megpróbálhatod a gyakorlatot:

Miután megettél egy falatot egy bizonyos ételből, tedd fel a kérdést és engedd be egy mély lélegzettel a hasadba: 

Mit érzek?

Működik ez az étel a számomra?

Van valami kapcsolat aközött, ahogy érzem most magam és amit megettem?

Figyeld a választ, az érzéseket, az üzeneteket.

***

Addig folytatni az evést, amíg energiát ad az étel

A legtöbb ember addig eszik, amíg úgy érzi, tele van. Nagy mennyiségű étel megemésztése pedig komolyabb erőfeszítésbe kerül a testünknek, ezért a hatékony anyagcsere érdekében több vért kell az emésztő szerveinkbe pumpálni, például a végtagokból és a fejből. 

Az érzést pedig mindenki jól ismeri: fáradtság és tunyaság.

Divatos kifejezéssel élve: kajakóma

Így hát ahelyett, hogy addig ennél, amíg tele nem leszel, egyél addig, amíg energiával tölt fel az étel.

Ez a gyakorlat különösen hasznos, amikor például minden szellemi energiádat igénybe szeretnéd venni egy feladat vagy munka során (pl. egy megbeszélés, egy vizsga, stb), és fontos, hogy ne koppanjon a fejed az asztalon az ásítások közepette.

Ellenkezőleg, ha épp az irányítást szándékozol átvenni egy üzleti tárgyalás alkalmával, akkor bőséges büfé bekészítéssel fogadd a tárgyaló partnereidet. Hálásak lesznek a finomságokért.

img_3635.JPG

Tehát akkor összefoglalva, mi is a feladat:

1. Mielőtt leülsz enni, legyen meg a szándék, hogy addig a pontig fog tartani az étkezés, amíg energiát ad neked.

2. Legalább 4-szer figyeld meg az energiaszintedet az étkezés alatt. Az energiaszint alatt a rezgésed, könnyedséged, éberséged értjük.

3. Észleld az elégedettség érzést, amikor eszel.

4. Észleld a jóllakottság érzést evés közben.

5. Saccold meg, hogy mikor jön el az a pont, amikor ha otthagyod a tányért, több energiád van, mint amikor elkezdtél enni. Ekkor némi éhséget még akár érezhetsz is, nem leszel teljesen jóllakott, úgy érezheted, hogy még ennél valamennyit, de az "éhséged" és a "kérek még belőle" energiát már a következő feladatodra fogod fordítani.

Ha fáradtnak, nyomottnak, nehéznek érzed magad és nehezen tudsz koncentrálni, akkor a fent említett ponton túl ettél.

Ez a módszer segít majd neked, hogy a

"Mennyit egyek?

Mi az a mennyiség, amire szükségem van?"

zűrzavarból kivond magad és tudd, érezd (a második agyad hangját meghallva), hogy pontosan mennyi ételre is van szükséged.

Egyik barátnőm szokta említeni, hogy jó nézni, ahogy én étkezem. Szinte mindig kisebb adagokat szedek, vagy ha többet, akkor otthagyom a tányéron és nem érti, hogy csinálom. Nem volt ez mindig így ám! Körülbelül a dupláját ettem régen annak, mint amit most megeszek. Akár süti, akár főételről volt szó. A lassú, nyugodt evéssel kombinálva ez a KÉT GYAKORLAT NAGYON GYAKRAN MÁR ELÉG, hogy zavaró tüneteket megszüntessünk és megalapozzunk egy egészségesebb emésztést.

Milyen tünetekről beszélek?

Íme néhány példa:

- gyomorégés

- reflux

- hasi diszkomfort érzés

- hasmenés / székrekedés

- gyenge tápanyag felszívódás, stb

 img_3596.jpg

Talán el sem hiszitek, hogy milyen sok ember él a mérleg és a dekagrammok börtönében és káoszában, arról nem is beszélve, hogy mekkora energia lecsapolás az állandó méricskélés.

Hogyan várhatunk jó eredményt a kimért adagoktól, amikor az étkezésünkből hiányzik a tudatosság, az élvezet, a rossz légzés miatt az oxigén, és mindez még stresszes állapotban is történik?

Ugyan már...

Ha a kalória és adag számolgatós stratégia működőképes lenne, akkor mindenki így csinálná és már régóta élveznénk a jótékony hatásait, eredményeit.

De bizony nem működik!

Valami hiányzik belőle...

Tuningold meg az étrended "T" vitaminnal (Tudatosság) és az anyagcsere erőd növekedni fog.

Ne a számokat ropogtassuk, mint a ropit.

Természetesen van az a helyzet, amikor a számolgatás, méregetés nagyon is indokolt (olyan verseny sportolók, akiknek x időre Y kg testsúlyt kell elérni a teljesítmény hatékonyság miatt), de a legtöbbünk esetében ideje egy új szintre letenni a vizsgát. 

Ezt a szintet pedig úgy hívják: Szabadság.

Ideje, hogy a valódi szakemberektől tanuljunk.

Hagyj fel a számokkal. Engedd el, hogy mindent kiszámolsz, amit megeszel.

Élj. Egyél. Higgy magadban. Találkozz a természetes intelligenciáddal, ismerkedjetek össze. Bízz benne. Tiszteld. Fogadd el a hullámzásokat, a hibákat, tudd, hogy újra felállsz és mész tovább. Engedd el a félelmeket, mert azt követően lesz hozzáférésed a természetes étvágyadhoz és annak hangját akkor hallod majd meg. Figyelj rá, add meg neki, amit kér. Meghálálja. Halld meg, hogyan. Ez az igazi előrelépés, fejlődés.

Köszönöm, hogy elolvastad. Hamarosan folytatjuk az 5. résszel.

img_3291.jpg

Fotók: Somogyi Anita

Inspiráció: Marc David - The Slow Down Diet

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://etkezestudat.blog.hu/api/trackback/id/tr1213617336

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.