Étkezési pszichológia, receptek, rövid történetek - szép, színes fotókkal és ajánlókkal fűszerezve

Pszichológia a turmixgépben

Válassz! Stressz válasz? - 3. rész

Összefoglaló egy több részes amerikai dokumentum sorozat esszenciáiból.

2017. június 03. - Paleonita

Az előző két részben olvashattatok arról, hogy hogyan tudjuk mi magunk befolyásolni testünk kémiai állapotát, a humor szerepéről ha a stresszcsökkentés a szándékunk, továbbá a célok, a napirend és a reggeli rutinok, szertartások fontosságáról.

A most következő részben egy kicsit beszélünk arról, hogy mit ajánl Robert Brooks, Phd, ha gyermekeinket szeretnénk stresszmentesíteni, hogy mi az, amit mindenképpen kerüljünk el, ha nem szeretnénk olajat dobni a tűzre.

img_9277-001.JPG


Aki lemaradt az első részről, itt a link:

http://etkezestudat.blog.hu/2017/05/15/valassz_stressz_valasz

A második rész linkje pedig itt:

http://etkezestudat.blog.hu/2017/05/24/valassz_stressz_valasz_2_resz

Nagyon inspiráló és érdekes előadást tartott Robert, weboldala itt: http://www.drrobertbrooks.com/ aki szerint ha egy "problémás" gyermeknek szeretnénk segíteni, akkor semmiképpen sem a negatív, "zavaró" tünetekre kell koncentrálni (pl. viselkedési zavarok, stb).

Meg kell kérdezni, hogy mi az erősségük?

Mit szeretnek csinálni?

Miben igazán jók?

Ha belegondolunk, akkor az ilyen gyerekekre mindig egyfajta csalódottsággal tekintenek, azt kutatják, hogy miként lehetne a bennük kialakult zavart "megjavítani".

img_9195.JPG

Ez a stratégia azonban NEM működik...

Megoldás?

Nagyon fontos, hogy a viselkedés mögé tudjunk nézni.

Mi az oka, mi az üzenete a viselkedésnek

A büntetés mindig tévút...

Stratégia?

Hogyan találhatok és alkalmazhatok másféle stratégiákat annak érdekében, hogy a gyermeknek segíthessek azzá válni, amire hivatott és hogy neki is könnyebb legyen?

Az ilyen és efféle hozzáállás sokkal célravezetőbb, ugyanis ilyenkor mindig belép egy nagyszerű és kreatív ötlet, ami tovább lendít minket egy következő szintre, és közelebb visz a megoldáshoz.

Karizmatikus felnőtt a gyermek életében

Kiről is beszélünk ilyenkor?

Karizmatikus személy lehet 

- egy tanár

- egy coach

- egy rokon

- egy mentor, aki pl. valamilyen hangszeren tanítja játszani a gyermeket

Az pedig, hogy mennyi ideig van jelen egy karizmatikus felnőtt a gyermek életében, az teljesen változó lehet. Esetenként egészen rövid időről beszélünk. (ha visszaemlékszem, akkor mind az általánosban, mind pedig a középiskolában voltak ilyen tanáraim, akik a mai napig nagy hatással vannak az életemre, az akkor tapasztalt bölcsességeik, szeretetük és elhivatottságuk által.)

img_9174.JPG

Értékek, érzések...

Nagyon fontos, hogy a szülők tisztában legyenek a saját érzéseikkel is, de talán még fontosabb, hogy lássák, mik a gyermekük / gyermekeik szenvedélyei, mit szeretnek igazán, mivel foglalkoznak szívesen.

Az egyik legnagyobb probléma, hogy nagyon gyakran, a gyermekek szenvedélyeit mi szülők nem tudjuk elfogadni és értékelni.

"If you don't want to loose your child, accept him / her as he/she is."  ( Ha nem akarod elveszíteni a gyermekedet, fogadd el őt olyannak, amilyen.)

A feltétel nélküli szeretet is erről szól, elfogadni és szeretni őt úgy, ahogy van. 

Többgyermekes szülőknél nagyon fontos, hogy minden gyermekkel külön-külön is töltsenek el minőségi időt (én pont ezt gyakorlom a nagyobbik lányommal), amikor is nem kell a figyelmünket megosztani, hanem tudunk kizárólag arra az egy gyermekünkre koncentrálni és semmi mással nem foglalkozunk közben.

Ilyenkor ne legyen ott a mobiltelefon, a tablet, a számítógép, semmi!

Ezek felbecsülhetetlen pillanatok, percek, órák, fontos, hogy megtiszteljük őket és magunkat a maximális jelenlétünkkel (ezen a területen is van még hova fejlődnünk, azt hiszem...).

Idézet egy terápiás beszélgetésből:

Gyermek: 

"Tudom, hogy anya szeret engem!"

Terepauta:

"És miből tudod?"

Gyermek:

"Hát hagyta, hogy az üzenetrögzítő válaszoljon, amikor hívták telefonon, mert épp velem játszott..."

expo1.JPG

******

Én idő - mi időnk

Nehezebb helyzetben vannak azok a szülőpárok és szülők, akiknek

a.) nincs lehetősége

b.) ritkán van lehetősége

c.) nincs igénye, így hát nem is teremtik meg

az együtt töltött időt, feltöltődést, beszélgetést, felnőtt programokat, illetve akik külön-külön nem tudnak eljárni szórakozni, töltődni, testi-lelki-szellemi megújulással foglalkozni.

Ezt is gyakran tapasztaltam már, főleg 2 gyerek után nagy kihívás.. és a hangsúly a rendszerességen van. 

Érdemes segítséget bevonni, nagyszülő, barát, rokon, bébiszitter személyében, mert egy ilyen helyzetben mindenki csak profitál belőle, ha a szülők nincsenek a végletekig kifacsarva.

Fontos és gondolatébresztő is egyben:

Tudományosan bizonyított tény, hogy ha egy tanárnak megemelkedett stressz hormonszintje van, akkor a diákjainál is ugyanez mérhető. (ennél a résznél kikerekedtek a szemeim és eléggé elgondolkoztam a gyermekeink jövőjén...)

 img_5012-001.JPG

Köszönöm, hogy végig olvastátok a 3 részes összefoglalót.

Bízom benne, hogy ti is találtatok benne olyan gondolatokat és tippeket, amelyek hozzásegítenek a saját családi életetek szebbé, boldogabbá és kiegyensúlyozottabbá alakításához.

Fotók: Somogyi Anita

Inspiráció: The Global Stress Summit

A bejegyzés trackback címe:

https://etkezestudat.blog.hu/api/trackback/id/tr6212561707

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.