Étkezési pszichológia, receptek, rövid történetek - szép, színes fotókkal és ajánlókkal fűszerezve

Pszichológia a turmixgépben

Tejtermékek - a második legproblémásabb élelmiszerek a Hashimoto-ban

2016. június 21. - Paleonita

Egy 2015-ben megjelent bejegyzést fordítottam le nektek Dr Izabella Wentz-től, a téma pedig:

Tejtermékek - a második legproblémásabb élelmiszer csoport a Hashimoto-ban (autoimmun pajzsmirigy gyulladás / autoimmun pajzsmirigy alulműködés)

 wp_20160621_09_38_47_rich.jpg

Egy friss olvasói felmérésemből derült ki, hogy az olvasóim 72%-a gluténmentes étrendet folytat! 

Wow! Ez nagyon boldoggá tett, hiszen a glutén egy borzasztóan gyakori kiváltója Hashimoto-nak. Azoknál, akik gluténmentes étrendre váltottak, a tünetek 88%-ban javultak! Néhány esetben már egymagában a gluténmentesség is visszafordíthatja a Hashimoto-t (eltűnhetnek az antitestek, megszűnhetnek a tünetek és elhagyhatjuk a gyógyszereket) ... amennyiben ez volt a kiváltó ok.
Ám a glutén mellett más kiváltó okok is lehetnek. A legtöbb embernek nem elég kizárólag a gluténmentesség.

Ez a cikk a második leggyakoribb Hashimoto-t kiváltó élelmiszerekre fókuszál - a TEJTERMÉKEKRE.

Általában a következő tejtermékekre adott reakciók fordulnak elő a legtöbb embernél: bélpanaszok (mint pl. puffadás, hasmenés és reflux), akárcsak a tüdőt érintő tünetek ( köhögés, asztma, arcüreggyulladás, torkon lefolyó orrváladék, fokozott nyák képződés) és a bőr tünetek (ekcéma, kiütések, aknék).
Akárcsak a többi ún. "késleltetett ételreakció" esetében, a tejtermékekre adott reakcióknál is szinte lehetetlen megállapítani, hogy maga a tej lehetett-e a kiváltó ok, vagy sem. Egészen addig, amíg 2-3 hétre elhagyjuk, majd újból megkíséreljük a fogyasztását.
Ha tejmentes étrendre szeretnél váltani, akkor ez a cikk segítségedre szolgál, hogy megértsd a tejmentes élet miértjeit és módjait. Ha már tejmentesen táplálkozol, akkor pedig bízom benne, hogy sikerül néhány új ötletet és ízletes tej helyettesítő alternatívát találnod a posztban.

"Kis borjú" vagy?

A legtöbbször sajnos túlságosan leegyszerűsítik a tejteremékek körül folyó vitát... 

" Az ember az egyetlen olyan emlős, amely más emlős faj anyatejét fogyasztja. A tehéntej csak a kis borjúnak való! "

Amikor a témát így tálalják, akkor elég nehéz vitatkozni, hacsak nem ismerünk olyan egyéneket, akik rengeteg tehéntejet fogyasztanak és mégis tökéletesen egészségesek.

Ezért hát szükség van egy kicsit mélyebb magyarázatra. A tehéntej az emberi anyatejtől teljesen eltérő fehérjéket tartalmaz. Egy áteresztő bélszindrómás egyén szervezete (amely mindig az autoimmun betegség előjele) valószínűleg idegen betolakodóként fogja felismerni ezeket a fehérjéket és az immunrendszere antitesteket fog termelni ellenük.

Ezeket az antitesteket az immunrendszer IgG ága közvetíti ( ez egy másik ág, mint ami pl. az ételallergiák esetében aktív) - ezt hívják a IV tipusú késleltetett hiperérzékenység reakciónak (Type IV Delayed Hypersensitivity reaction). Tippelj, hogy mely egyéb antitesteket közvetíti az IgG? Hát persze, hogy a pajzsmirigy antitesteket, pontosabban a TPO és TG antitesteket. A Hashimoto-t IV tipusú késleltetett hiperérzékenység reakciónak is szokták nevezni.

Nem találtam ide vonatkozó kutatást, de a tapasztalat azt mutatja, hogy ha olyan ételeket fogyasztunk, amelyek az IgG antitestek kibocsátását stimulálják és IV tipusú késleltetett hiperérzékenység reakciót váltanak ki, akkor a pajzsmirigy antitestek száma is megemelkedik.
Talán ez egy "megnyitjuk a csapot effektus", vagy az is lehet, hogy a tejfehérjék kereszt reagálnak a pajzsmiriggyel. Több kutatásra van szükség, hogy pontosíthassuk a reakciót, de annyit bizton állíthatok, hogy akik tejérzékenyek és Hashimoto-val küzdenek, azoknak a tejmentes étrend a pajzsmirigy tüneteit és a pajzsmirigy antitesteit is csökkenteni fogja.

Az idő és megint csak az idő! Jómagam a tejmentes étrendre váltás hatására megszabadultam az irritábilis bélszindrómától, a puffadástól, a refluxtól és a kéztőalagút szindrómától. 

A Hashimoto és a tejfehérje kapcsolatáról csak korlátozott számú tanulmányok érhetők el. Az egyetlen tejtermékekkel kapcsolatos anyag, amiről tudomásom van az a következő: Hashimoto-s, laktózérzékeny egyéneknél javult a gyógyszer felszívódás, miután korlátozták a laktóz bevitelt. (nos, ez akár egy kiindulópont is lehetne, igaz?) Függetlenül attól, hogy még nem áll rendelkezésre elég tanulmány a témában, egy ilyen jellegű beavatkozás megváltoztathatja az életünket. 

A nyers tej mítosz

Néhányan azt gondolják, hogy a pasztörizálási folyamat során potenciálisan denaturálódnak a tejfehérjék, ami úgy tűnik, hogy a szervezet számára még inkább idegenné válik, így nő az esetleges immunreakció esélye. Ez az oka, amiért néhány nyers tej pártoló azt állítja, hogy a pasztörizált tej a problémás és mindenkinek nyers tejet kéne innia.

Ez jó eséllyel így is lenne, ha egész életünkben nyers tejet itttunk volna, amit azonban a legtöbben nem tettünk, ugyebár. Ha akár már egyszer is érzékennyé váltunk a pasztörizált tehéntej fehérjére, akkor valószínűleg a nyers tejfehérjére is reagálni fogunk, hiszen a kettő eléggé hasonló.

Keresztreakció - további rossz hírek...

A kecsketej és a juhtej fehérjék is hasonlítanak a tehéntej fehérjéire, kb 60-75%-os keresztreakcióval, ami azt jelenti, hogy a tehéntej kazein érzékeny egyének 60-75%-a kecske/juh kazeinre is érzékenyek. Amint valaki a kezeinre érzékennyé válik, a paletta összes tejtermékére reagálni fog, talán a teve tej kivételével.

A teve nem kérődző hanem  "tylopode" (a tevealakúak alrendjébe tartozó faj) és a tejében másmilyen fehérjék találhatóak. Egyik kutatásból kiderült, hogy a tehéntej allergiások csupán 18%-ának volt tevetej keresztreakciója. A teve tej nem tartalmaz beta-lactoalbumint és a kazeinje más szerkezetű, amely a tehéntej két leginkább reagens összetevője. A tevetej zsírtartalma alacsony és a laktóz tartalma mindössze 4,8% ( ami még laktóz intolerancia esetében is könnyebben tolerálható).

Egy izraeli belgyógyász beszámólójában arról olvashatunk, hogy tehéntej érzékeny gyerekek csoportját kezelte tevetejjel. Jómagam 4 év leforgása alatt tudtam 8+ -ról 1-esre csökkenteni a tejérzékenységemet... kb 2 hétig ittam tevetejet, ami valószínűleg segített, na de emellett rengeteg olyan egyéb beavatkozást is végeztem, amelyek köztudottan csökkentik az ételérzékenységeket: szigorú tejtermék megvonás, bélrendszeri fertőzések kiirtása, bél regeneráló protokollok és szisztémás enzimek pótlása).

Az én esetemben a tejtermékek nagyobb problémát okoztak mint a glutén. Csak egy egész kicsi mennyiségű tejtermék fogyasztása már köhögéssel, puffadással, reflux-szal, ízületi fájdalmakkal és hasmenéssel járt. Már több mint 4 éve tejtermék mentesen táplálkozom és az ételekre adott reakcióim drámaian csökkentek. Mindemellett egy kevés tejtermék továbbra is köhögést vált ki (múlt héten ettem egy olyan ételt, amire rá volt írva, hogy "tejtermék mentes", pedig, mint utólag kiderült, volt benne vaj...és először nem is értettem a folyamatos torok-köszörülési ingert!)

A tejtermék megvonás

Szoktál tejtermékekből készült ételek után sóvárogni, ellenállhatatlan vágyat érezni a fogyasztásukra?

Akkor tudnod kell, hogy ez nem egyszerűen az elméd játéka... A tej fehérje - a kazein lebontásakor a testben az endorfin receptorok ( kellemes érzés kiváltója) aktiválódnak.
Előzetes állatokkal végzett kutatásokból kiderült, hogy a casomorphin-oknak (a kazeinből) és a gliadorphin-oknak (a gluténból) viselkedést befolyásoló hatása lehet.

Néhányan azt is állították, hogy a tejtermékek ugyanolyan addiktívak, mint a heroin (amely pedig az endorfin receptoraink egyik nagyon erős stimulánsa). Én személy szerint úgy gondolom, hogy ez talán egy kicsit túlzás és nincs is olyan kutatás, ami ezt alátámasztja (és nyilvánvalóan nincsen személyes tapasztalatom a heroinnal kapcsolatban, hehe). 

Azt viszont észrevettem, hogy enyhe megvonási tüneteim jelentkeztek, amikor tej és gluténmentes étrendre váltottam (a glutén melléktermékek is kölcsönhatásba lépnek a szervezetünk morfin receptoraival). Egy kicsit bódultnak és zavarnak éreztem magam pár napig, de történt ám valami más is! A puffadás és a reflux eltűnt, miközben az ízületi fájdalmaim is csökkentek. (ha már tejmentes étrendet folytatsz és még mindig vannak reflux tüneteid, akkor nézd meg a videót, amit a reflux lehetséges eredendő okairól készítettem:

https://www.youtube.com/watch?v=xat-bSmlHZM&feature=youtu.be 

Az elhatározás, hogy tejtermék mentes étrendre válts, lehet, hogy küzdelmes vállalkozásnak tűnik.

Fontos, hogy jól felkészítsd magad a változásra. 

Ehetek még valaha FAGYIT és PIZZÁT, ha a tejmentes étrendet választom?

Kivonni a tejterméket a táplálkozásunkból? Lehet, hogy elsőre ijesztően hangzik, hiszen a sztenderd nyugati táplálkozás egyik legfőbb élelmiszeréről beszélünk, ami oly sok pompás és tápláló étel összetevője. Ugyanakkor ez a kicsi életmódbeli változtatás, az egészségedben megnyilvánuló nagy áttörést eredményezi majd.

Figyelem: minden alább javasolt termék tej, glutén és szójamentes. Néhány közülük a Paleo és autoimmun Paleo táplálkozásnak is megfelel, de van köztük olyan is, amely nem Paleo és nem autoimmun Paleo termék.

Tej - a tej zsír, fehérje és szénhidrát összetevőket tartalmaz.

A kókusztej az én személyes kedvencem, bár nincs benne fehérje.

A mandulatej a második, de néhányan érzékenyek lehetnek a magokra és diófélékre.

A rizstej is egy opció, de gyakran tele van cukorral és nincs benne zsír.

A szójatejben van zsír, szénhidrát és fehérje, de maga a szója a harmadik leggyakoribb allergén összetevő, tehát "ne öntsük ki a gyereket a fürdővízzel" ergo ne cseréljük le az egyik allergént egy másikra!

Sajt - sajtkrémhez: 1 bögre kesudiót áztassunk be vízbe 1 éjszakára, majd reggel turmixoljuk le 1/4 bögre vízzel és 1 evőkanál citromlével.

Reszelt sajt helyettesítésére: a Daiya cég készít glutén, tej és szójamentes "sajtot", amit bátran használhatunk cheddar, mozzarella és pizzasajt helyett. 

Fagyi: annyira finom tejmentes fagyi készíthető kókusztejből, ráadásul rengeteg ízben! Amennyiben autoimmun paleo vagy, kipróbálhatod a Yonanas-t is, ami egy nagyon klassz gép: a fagyasztott banánból készít fagylaltot.

Vaj: a kókuszolaj a leggyakrabban nagyon jól működik, mint vaj helyettesítő. A kacsazsír is egy ízletes alternatíva.

Joghurt: Daiya és So Delicious tejmentes márkák nagyon finom kókusztej alapú joghurtokat készítenek, de az én kedvencem a Tula's kókusz kefír :-)

Pizza: A Dayia készít ízletes glutén, tej és szójamentes pizzákat.

Fehérje turmixok: a marhahús fehérje alapú készítményeket ajánlom helyettesítőnek a shake-ekbe.

Tejföl: készíthetsz egy kesudióból, citromléből és zsíros kókusztejből (pl. kókusz krém) álló pürét.


Bízom benne, hogy a fenti ismertető segítségedre lesz az egészségedhez vezető utadon!

Thyroid Pharmacist, Dr. Izabella Wentz, PharmD, FASCP

Forrás: http://www.thyroidpharmacist.com/blog/going-dairy-free-to-reverse-hashimotos

Fordítás, fotó: Somogyi Anita

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://etkezestudat.blog.hu/api/trackback/id/tr328827338

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.